Energopomoc pre domácnosti: Čo vieme, na čo sa čaká a ako má fungovať
K 6. 11. ešte stále nie je vydané nariadenie vlády, ktoré stanoví presné podmienky energopomoci od 1. januára 2026, výšku kompenzácií a technické detaily.
Od 1. januára 2026 resp. 1. septembra 2026 zákazníci vďaka novelizácii získavajú silnejšiu ochranu, zdieľanie elektriny bude jednoduchšie a podporí sa ešte viac rozvoj obnoviteľných zdrojov energie inštalovaných priamo u zákazníkov.
Rozsiahla novela zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a súvisiacich predpisov, zavedená zákonom č. 259/2025 Z. z., prináša zásadné zmeny v slovenskej energetickej legislatíve, pričom väčšina ustanovení nadobudne účinnosť 1. januára 2026 alebo 1. septembra 2026. Tieto zmeny, ktoré transponujú kľúčové smernice EÚ, majú za cieľ posilniť ochranu spotrebiteľov, uľahčiť zdieľanie energie a podporiť rozvoj obnoviteľných zdrojov energie (OZE) priamo u zákazníkov.
Z pohľadu koncového odberateľa sa nová právna úprava dotýka najmä zmluvných vzťahov, možnosti aktívnej účasti na trhu, dostupnosti energetickej pomoci a podpore obnoviteľným zdrojom.
Novela zavádza komplexný právny rámec pre zdieľanie elektriny (§ 35b), ktorý nadobudne účinnosť 1. januára 2026.
Aktívny odberateľ a energetické spoločenstvá Definícia pojmu aktívny odberateľ je rozšírená. Za aktívneho odberateľa sa vždy považuje odberateľ elektriny v domácnosti alebo právnická osoba založená na iný ako podnikateľský účel. Zákazník je aktívnym odberateľom, ak spotrebúva alebo uskladňuje elektrinu vyrobenú v jeho zariadeniach, alebo ak zdieľa vlastnú vyrobenú alebo uskladnenú elektrinu, prípadne elektrinu vyrobenú iným aktívnym odberateľom.
Dôležité je, že práva koncového odberateľa elektriny zostávajú nedotknuté, aj keď pôsobí ako aktívny odberateľ.
Zdieľanie je možné len po registrácii zúčastnených odberných a odovzdávacích miest v tzv. skupine zdieľania prostredníctvom správcu skupiny zdieľania u OKTE (organizátor krátkodobého trhu s elektrinou).
Zákazníci môžu zdieľať elektrinu priamo alebo prostredníctvom organizátora zdieľania. Organizátor zdieľania je povinný poskytovať svoje služby nediskriminačným spôsobom a zverejňovať podmienky jasne a zrozumiteľne.
V záujme ochrany domácností je neplatné dojednanie o zmluvnej pokute pre aktívneho odberateľa v domácnosti za porušenie povinnosti zdieľať elektrinu cez organizátora zdieľania počas dohodnutej doby. Ak organizátor plánuje jednostranne zmeniť cenu alebo zmluvné podmienky, musí to oznámiť aktívnemu odberateľovi aspoň 30 dní vopred a poučiť ho o práve vypovedať zmluvu do 15 dní, ak s navrhovanou zmenou nesúhlasí.
Dodávatelia elektriny majú nové povinnosti, ktoré priamo chránia zákazníkov, ktorí sa rozhodnú zdieľať elektrinu:
Regulačný úrad (ÚRSO) bude spracovávať a zverejňovať vzorové zmluvy o zdieľaní elektriny a má rozšírené monitorovacie právomoci, aby zabezpečil odstraňovanie nedôvodných prekážok pre zdieľanie elektriny.
Novela prináša dôležité zmeny v zmluvných vzťahoch, najmä v súvislosti so zmluvami na dobu určitú a zmenou dodávateľa.
Zmluvou o dodávke elektriny (alebo združenej dodávke) s pevnou cenou na dobu určitú je dohodnutá cena, ktorá sa nemení po celú dobu trvania záväzku, pričom nejde o regulovanú cenu.
Kľúčovým prvkom ochrany spotrebiteľa je, že dojednanie, ktoré by umožnilo dodávateľovi elektriny zmeniť cenu alebo iné dohodnuté podmienky, alebo vypovedať zmluvu s pevnou cenou pred uplynutím doby trvania záväzného vzťahu (ak zákazník neporušil povinnosti), je neplatné. Dodávatelia dodávajúci elektrinu do viac ako 100 000 odberných miest musia takéto zmluvy ponúkať a dojednávať s každým odberateľom, ktorý o to požiada.
Dodávateľ musí v zmluve uviesť svoju e-mailovú adresu a informácie o linke zákazníckej podpory, ak ju prevádzkuje. Pri uzatváraní zmluvy s pevnou cenou musí dodávateľ poskytnúť odberateľovi upozornenia na výhody a riziká takejto zmluvy, a poučiť ho o nemožnosti zmeny dodávateľa pred uplynutím doby trvania záväzku.
Ak sa zmluva odberateľovi v domácnosti blíži ku koncu (prolongácia), dodávateľ ho musí informovať najskôr tri mesiace a najneskôr jeden mesiac vopred. Oznámenie musí obsahovať podrobnosti o nových podmienkach, vrátane výšky ceny, typu ceny (pevná, dynamická alebo inak určená), platobných podmienkach a výške zmluvnej pokuty. Ak dodávateľ túto informačnú povinnosť nesplní, zmluva sa po uplynutí doby trvania mení na zmluvu uzatvorenú na dobu neurčitú. Zákazník v domácnosti má právo ukončiť zmluvný vzťah najneskôr do 15 dní po doručení informácie o blížiacom sa zániku zmluvy.
Proces zmeny dodávateľa elektriny, agregátora a dodávateľa plynu sa výrazne zrýchli. Musí sa vykonať najneskôr do troch týždňov od prijatia žiadosti koncového odberateľa. Od 1. januára 2026 sa technický proces zmeny vykoná v ktorýkoľvek pracovný deň najneskôr do 24 hodín.
Ak dodávateľ zlyhá, odberatelia sú chránení dodávateľom poslednej inštancie (DPI). Doba, počas ktorej je DPI povinný dodávať elektrinu alebo plyn, sa predlžuje z troch mesiacov na šesť mesiacov.
Novela myslí aj na zákazníkov, ktorí chcú vyrábať alebo uskladňovať elektrinu (napr. prostredníctvom solárnych zariadení), ale sú obmedzení kapacitou distribučnej sústavy.
Novela zavádza koncept dohôd o flexibilnom pripojení. Tieto dohody majú umožniť pripojenie čo najviac zdrojov (výrobných zariadení alebo zariadení na uskladňovanie elektriny), a to aj v oblastiach, kde chýba dostatočná kapacita. Prevádzkovateľ sústavy môže v rámci zmluvy o flexibilnom pripojení obmedzovať využitie dohodnutej kapacity, avšak toto obmedzovanie sa pri odbere elektriny môže týkať len zariadení na uskladňovanie elektriny.
Je to dočasné riešenie; prevádzkovateľ sústavy je povinný informovať žiadateľa o opatreniach a lehotách na vykonanie prác potrebných na získanie štandardného pripojenia. Po vykonaní týchto opatrení je povinný umožniť zákazníkovi zmeniť flexibilné pripojenie na pripojenie bez obmedzenia kapacity.
Prevádzkovatelia distribučných sústav majú novú povinnosť pravidelne zverejňovať (aspoň raz za tri mesiace) na svojich webových sídlach údaje o dostupnej kapacite v sústave a informácie o podmienkach pripojenia a podávania žiadostí. Musia tiež zverejňovať mapu alebo tabuľku s informáciami o dostupnej kapacite pre rôzne napäťové úrovne, vrátane vymedzenia oblastí, kde je možné pripojenie len na základe zmluvy o flexibilnom pripojení.
Novela reaguje na potenciálne krízy cien energií a posilňuje sociálnu ochranu.
Zavádza sa právna úprava pre krízovú reguláciu v prípade mimoriadnej situácie na trhu, ohrozenia odberateľov neúmerným nárastom cien alebo vyhlásenia krízy cien elektriny na úrovni EÚ. Vláda môže na návrh ministerstva určiť ceny a skupiny odberateľov, na ktoré sa uplatnia, najdlhšie na dobu jedného roka. Tento mechanizmus zabezpečuje ochranu najzraniteľnejších skupín zákazníkov pred extrémne vysokými cenami.
Súbežne s novelou zákona o energetike bol prijatý aj nový zákon č. 260/2025 Z. z. o adresnej energopomoci, účinný od 10. októbra 2025. Adresná energopomoc je cielená štátna pomoc pre energetické domácnosti na čiastočnú úhradu nákladov na spotrebu elektriny, plynu a tepla. Právo na túto pomoc vzniká, ak energetická domácnosť (definovaná ako osoby žijúce na rovnakej adrese s rovnakým odberným miestom) odoberá regulovanú energiu a jej bonita (podiel príjmov a koeficientu veľkosti domácnosti) je nižšia ako stanovená hraničná hodnota. Pomoc môže byť poskytnutá formou určenia cien alebo formou energopoukážky.
Ak domácnosť automatizovaným výpočtom nezíska právo na pomoc, má možnosť podať námietku prostredníctvom formulára MH SR.
Novelizácia energetickej legislatívy, najmä prostredníctvom Zákona č. 259/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie (OZE), prináša taktiež významné právne úpravy zamerané na rozvoj OZE a zavedenie vodíkového hospodárstva.
Nová právna úprava zavádza alebo mení existujúce nástroje podpory v Zákone o podpore OZE a vysoko účinnej kombinovanej výroby:
Novela Zákona o energetike a ďalších predpisov z 9. septembra 2025 obsahuje aj právnu úpravu týkajúcu sa vodíkového hospodárstva.
Potreba právnej úpravy vodíkového hospodárstva je priamym dôsledkom preberania nových smerníc Európskej únie do slovenského právneho poriadku. Konkrétne ide o transpozíciu:
Zaradením vodíkového hospodárstva do Zákona o energetike sa tak vytvára právny rámec pre rozvoj trhu s vodíkom, čo je kľúčové pre dekarbonizáciu a plnenie environmentálnych cieľov.
Vodíkové hospodárstvo tak predstavuje novú oblasť regulácie, ktorá je implementovaná na základe celoeurópskeho úsilia o vytvorenie vnútorného trhu s vodíkom a obnoviteľným plynom.
K 6. 11. ešte stále nie je vydané nariadenie vlády, ktoré stanoví presné podmienky energopomoci od 1. januára 2026, výšku kompenzácií a technické detaily.
Od 1. novembra 2025 Úrad pre reguláciu sieťových odvetví znížil časti odberateľov výšku TSS.
Zistili a porovnali sme za vás ceny neregulovanej dodávky elektriny a plynu u najväčších dodávateľov na Slovensku. ELGAS je stále výhodný.
Viac než 10-ročné skúsenosti na trhu a preverená stabilita zabezpečia kontinuálne dodávky energie, na ktoré sa môžu naši klienti spoľahnúť.
Dlhoročné skúsenosti a flexibilná štruktúra firmy nám umožňujú ponúknuť služby za výhodnejšie ceny.
Naše služby vám prinesú reálnu výhodu v podobe ušetrenej energie a v konečnom dôsledku aj v úspore firemných nákladov.
Vyznávame individuálny prístup k zákazníkom. U nás sa rozprávate s konkrétnym človekom, ktorý vás vypočuje a snaží sa vám pomôcť.